Birleşmiş Milletler Çölleşmeyle Mücadele Sözleşmesi (UNCCD) kapsamında hayata geçirilen ‘İpek Yolu Kervanı’, Türkiye’deki durakları çerçevesinde Malatya’yı ziyaret etti. Büyükşehir Belediye Başkanı Sami Er, aralarında UNCCD İyi Niyet Elçisi Inna Modja’nın da bulunduğu uluslararası heyeti Arslantepe Karşılama Merkezi'nde ağırladı. Görüşmede mera ekosistemlerinin korunması, deprem sonrası sürdürülebilir yeniden inşa ve çevresel atık yönetimi konuları ele alındı.
Birleşmiş Milletler tarafından Moğolistan’da düzenlenecek COP17 Konferansı öncesinde mera ve çayır ekosistemlerine dikkat çekmek amacıyla başlatılan ‘İpek Yolu Kervanı’, Malatya’ya ulaştı. Türkiye’den Moğolistan’a uzanan rota üzerinde bulunan kentte, heyet üyeleri yerel yönetimle çevre ve iklim değişikliği üzerine bir araya geldi. Heyette Senegal, Mali, Tunus ve Almanya gibi ülkelerden gelen aktivist ve uzmanlar yer alırken, Malatya’nın tarımsal kapasitesi ve deprem sonrası rehabilitasyon çalışmaları incelendi.
Deprem Sonrası Çevresel Yeniden İnşa Süreci
Büyükşehir Belediye Başkanı Sami Er, heyete yaptığı bilgilendirmede Malatya’nın yaşadığı felaketler ve altyapı projeleri hakkında şu bilgileri verdi:
"6 Şubat 2023'te yaşanan depremde Malatya ağır bir yara aldı, kentte 131 bin bağımsız bölüm yıkıldı. Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan’ın güçlü liderliği ve ortaya koyduğu iradeyle 125 bini Malatya olmak üzere deprem bölgelerinde 455 bin konut inşa edildi. Deprem sonrası şehrin yeniden inşa sürecinde final aşamasındayız. 2025 yılında ise zirai don felaketi meydana geldi. Bırakın kayısıyı yenecek bir tek meyve kalmadı. Deyim yerindeyse ikinci bir afeti yaşadık. Malatya tarım şehri, dünya kuru kayısı ihtiyacının yüzde 80'ini karşılıyoruz. İklim değişikliği ile bir tarım şehri gerçekten çok büyük mağduriyet yaşadık."
Atık Yönetimi ve Yeşil Alan Projeleri
Şehrin altyapısının yüzde 80'inin yeniden inşa edildiğini belirten Başkan Er, çevre yatırımları ve finansman arayışlarına dair detayları paylaştı:
"Bölgenin en büyük ileri biyolojik arıtma tesisini bitirmek üzereyiz. Arıtmadan çıkan suyu bir daha arıtmadan geçirerek tarımsal hizmetlerde kullanacağız. Malatya'da hiçbir atık deşarj edilmeden doğaya salınmayacak. Kentte depremde çok ciddi enkaz oluştu. 1 milyon metrekare alanda 10 milyon metreküp atık depolandı. Fransa Kalkınma Ajansından atıkları ayrıştırma için 10 milyon Euro kaynak bulduk. Atıkları ayrıştırıp, depolama yaptığımız 1 milyon metrekare alanın üzerini temiz ve bitkisel toprakla örterek yeşil alan yapacağız. Bunun için fon arayışımız var."
Uluslararası Heyetin Malatya Gözlemleri
Çölleşme ve Erozyonla Mücadele Genel Müdür Yardımcısı Fatma Toru, Malatya’nın deprem sonrası ayağa kalkışının örnek teşkil ettiğini belirtti. UNCCD temsilcisi Yazan Neme ise meraların gıda fiyatları üzerindeki etkisine değinerek şunları söyledi:
"Bu projeyle mera alanlarıyla ilgili bilinç oluşturmaya çalışıyoruz. Özellikle depremden etkilenen çiftçilerle bir araya geldik. İnsanların depremden sonra tarım ve hayvancılığa devam etmeleri takdire şayan."
İyi Niyet Elçisi Inna Modja, atık yönetimi ve rehabilitasyon süreçlerini takdirle karşıladığını belirterek, "Doğal olayları engellemek mümkün değil ama sonrasında çok güzel işler çıkarmışsınız. Atık meselesi ile ilgili yaptığınız çalışmalar takdire şayan süreçler" dedi.
Modja, değerlendirmesinde şu ifadeleri kullandı: “Doğal olayları engellemek mümkün değil ama sonrasında çok güzel işler çıkarmışsınız. Ziyaret ettiğimiz yerlerde de bunu gördük. Konut ve iş yerleri yapılmış ancak atık meselesi ile ilgili yaptığınız çalışmalar, takdire şayan süreçler. Doğal felaketten sonra önemli olan ne kadar ayağa kalktığınız. Yaraları sararken iyi sonuçlar ortaya çıkarmak çok güzel.”
Program, Modja’nın sergilediği performansla sona erdi.
KAYNAK: malatyayenises.com / malatyagazete.com





















